Tuesday, May 31, 2011

Dasar Ilmu Tasauf

مبادي علم التصوف

اسمه: علم التصوف وعلم السر وعلم السلوك
1. Namanya: Ilmu Tasauf, Ilmu Sirr dan ilmu perjalanan menuju keredhaan Allah.

حده: فَهُوَ عِلْمٌ يُعْرَفُ بِهِ اَحْوَال النَّفْسِ وَصِفَاتِهَا الذَّمِيْمَةِ وَالْحَمِيْدَة
2. Pengertiannnya: Iaitu Ilmu untuk mengetahui segala urusan nafsu (hati) dan sifat-sifatnya yang keji dan terpuji.

مَوْضُوْعُهُ: فَهُوَ النَّفْسُ مِنْ حَيْثُ مَا يُعْرَفُ لَهَا مِنَ الأَحْوَالِ وَالصِّفَاتِ
3. Tempat perbahasannya: Iaitu nafsu (nati) berkenaan perkara-perkara yang berkaitan dengan segala keadaan-keadan hati dan segala sifat-sifatnya.

ثَمْرَتُهُ: فَهُوَ التَّوَصُّلُ بِهِ اِلىَ تَخْلِيَّةِ الْقَلْبِ عَنِ اْلأَغْيَارِ وَتَحْلِيَّتِهِ بِمُشَاهَدَةِ المَلِكِ الغَفَّارِ
4. Buah hasilnya: Iaitu tercapai dengan sebabnya kesucian hati daripada (ingatan) aghyar (selain daripada Allah Taala) dan terhiasnya hati dengan penyaksian Tuhan Al-Malikul Ghaffar (Raja yang Maha Pengampun).

حُكْمُهُ: فَهُوَ الوُجُوبُ الْعَيْنِ عَلَى كُلِّ مُكَلَّفٍ, وَذَلِكَ لأِ نَّهُ كَمَا يَجِبُ تَعَلُّمُ مَا يُصْلِحُ الظَّاهِرَ كَذَلِكَ يَجِبُ تَعَلُّمُ مَا يُصْلِحُ الْبَاطِنَ
5. Hukumnya: Iaitu wajib ain (fadhu ain) atas tiap-tiap mukalaf. Demikian itu kerana seperti mana wajib mempelajari ilmu-ilmu yang memperbaikkan zahir seperti itulah juga wajib mempelajari perkara-perkara yang memperbaikan hati.

فَضْلُهُ: فَهُوَ فَوْقَانُهُ عَلَى سَائِرِ الْعُلُومِ مِنْ جِهَةِ أَنَّهُ يُوٍصِلُ اِلَىَ مَا ذُكِرَ
6. Kelebihannya: Iaitu yang teratas dari segala ilmu yang lain dari segi ianya adalah wasilah (yang menyampaikan) kepada segala perkara tersebut.

نِسْبَتُهُ لِلّعُلُوم: فَهِىَ أَنَّهُ أَصْلُ كُلِّ عِلْمٍ وَمَا سِوَاهُ فَرْعٌ. وَنِسْبَتُهُ لِلْبَاطِنِ كَنِسْبَةِ الْفِقْهِ اِلَى الظَّاهِر
7. Nisbah (bandingan) dengan yang ilmu lain: Ia adalah asal tiap-tiap ilmu dan perkara-perkara yang selainnya adalah cawangannya. Nisbahnya diantara perkara-perkara yang batin samalah seperti nisbah ilmu fekah terhadap perkara-perkara yang zahir.

واَضِعُوهُ: فَهُمْ الأَئِمَّةُ الأْعْيَانِ الْعَارِفُوْنَ بِرَبِّهِمْ اْلمَنَّان
8. Penyusun: Terdiri daripada mereka semua Pemuka Ahli Tasauf yang arifin bi Rabbihim Al-Mannan (yang telah mengenal dengan mata hati akan Tuhan mereka yang bersifat Maha Memberi).

إِسْتِمْدَادُهُ: فَهُوَ مِنْ كَلاَمِ اللهِ وَكَلاَمِ رَسُوْلِهِ صلى الله عليه وسلم, وَذَوِى اليَقِيْنِ وَالْعِرْفَانِ
9. Tempat ambilannya: Iaitu daripada Kalam Allah (Al-Quran) dan hadis Rasulnya S.A.W dan daripada mereka yang mempunyai yakin dan pengenalan (makrifat kepada Allah Azza wa Jalla).

مَسَائِلُهُ: فَهِىَ قَضَايَاهُ التَّى يُبْحَثُ فِيْهَا عَنْ عَوَا رِضِهِ الذَّاتِيَّة
10. Masalah-masalahnya: Iaitu segala konsep-konsep yang dibahaskan didalamnya terdiri daripada hakikat perkara-perkara yang timbul hasil daripada menjalani riyadah ilmu tasauf.

No comments:

Post a Comment