Saturday, January 23, 2010

Disibukkan Dengan Kelemahan Diri (Bahagian Akhir)

لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيْمِ
Nampaknya memang terlalu sibuk dan masih belum mampu update blog ini seperti yang dirancang. Ada sahaja program yang dianjurkan yang terpaksa dihadiri hinggakan tanggungjawab kerohanian yang lain pun nampaknya terabai. Sayang sekali kerana kesibukan dunia diri yang hina lemah dhaif jahil lagi banyak dosa ini tersekat dan terbantut tarbiyyah ruhiyyahnya. Cuma rahmat Allah yang diharapkan pada setiap saat.

Berbalik tentang nenek yang diganggu yang diceritakan dalam posting sebelum ini. Cucu kepada sinenek tadi telah pun memberikan laporan doktor tentang keadaan neneknya. Keputusannya nampaknya amat baik dan tidak seperti yang dibimbangkan. Dalam menentukan kondisi masalah kejinan dalam diri seseorang laporan perubatan juga amat penting dan memainkan peranan yang besar.

Beberapa hari selepas mendapat laporan tersebut maka telah diizinkan Allah dengan rahmatNya untuk meluangkan masa bersama-sama berjemaah bermunajat kepada Allah bagi memohon ketentuan yang terbaik buat sinenek tadi. MashaAllah ianya dihadiri ramai anak-anak murid. Nampaknya respon beliau amatlah baik dan keadaannya serius tetapi tidak terlalu serius seperti kes yang sebelum ini sewaktu di Port Dickson.

Terlihatlah kenapa keadaan nenek tersebut boleh jadi sedemikian rupa. Tetapi nampaknya ahli keluarga beliau memang terdiri dari orang yang baik-baik. Begitu juga dengan nenek tersebut. Majlis zikir dan solah Zohor berjemaah dapat diadakan. Selepas itu dapat disempurnaka pula ikhtiar mengubat sinenek tadi. Dapat berdialog dengan baik dengan beliau secara yang sesuai untuk keadaan beliau. Nampaknya kes kali ini selesai dengan mudah dan ringkas.
مَا شَاءَ اللهُ وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ

No comments:

Post a Comment