Monday, January 4, 2010

Amalan Pagar Diri

“Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang tetap hidup, Yang kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki Segala Yang ada di langit dan Yang ada di bumi. tiada sesiapa Yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan Dengan izinNya. Yang mengetahui apa Yang ada di hadapan mereka dan apa Yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa Yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. dan Dia lah Yang Maha tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha besar (kekuasaanNya).” (Surah Al-Baqarah: 255)

Amalan ini dibaca setiap hari selepas solat subuh dan diwaktu petang ataupun malam. Amalan ini dilakukan hanyalah dengan membaca Ayat Kursi sebanyak 7 kali dan diiringi pula dengan doa-doa tertentu seperti kifiat yang ditunjukkan dibawah ini. Amalan ini juga bagi membina keyakinan diri. Segala-galanya mutlak dengan izin dan rahmat Allah (SWT) semata-mata.

Selepas setiap kali habis membaca sekali Ayat Kursi hendaklah membaca doa berikut:
“Ya Allah! Ya Tuhanku! Kau jadikanlah di bahagian hadapan hambaMu yang hina, daif, jahil lagi banyak dosa ini kota besi kota tembaga yang tidak boleh ditembusi oleh sekalian iblis, jin, syaitan, manusia dan binatang yang melata.”

Kemudian perkataan hadapan hendaklah ditukarkan kepada belakang di dalam doa selepas habis membaca Ayat Kursi kali kedua.
Selepas dibaca Ayat Kursi ketiga ditukar kepada kanan.
Selepas Ayat Kursi keempat ditukar kepada kiri.
Selepas Ayat Kursi kelima ditukar kepada atas.
Selepas Ayat Kursi keenam ditukar kepada bawah.

Selepas selasai membaca Ayat Kursi yang ketujuh hendaklah dibacakan doa yang berikut:
“Ya Allah! Ya Tuhanku! Kau peliharakanlah setiap sendi dan liang bulu roma hambaMu yang hina, daif, jahil lagi banyak dosa ini daripada segala godaan hawa nafsu dan syaitan serta penyakit dan perkara yang tidak muafakat dengan Syari’e, dengan berkat mukjizat Nabi Muhammad (SAW) dan berkat para Awliya’Mu yang bertugas di abad ini, semata-mata dengan limpah rahmatMu Ya Allah.”

Kemudian dimesrakan ke dalam badan dengan cara menarik nafas dalam-dalam dan dihembuskan ke dua-dua belah tapak tangan dan disapukan ke serata anggota tubuh badan. Setelah itu bacalah doa dibawah ini sebanyak 3 kali:

No comments:

Post a Comment