Monday, December 21, 2009

Punca Masalah

اَللّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ وَبِكَلِمَاتِكَ تَامَّةِ مِنَ الرِّيْحِ اْلأَحْمَر وَمِنَ الدَّاءِ اْلأَكْبَر

Malang sekali sekiranya kita tidak meneliti dengan lebih mendalam tentang dari mana punca sesuatu masalah yang melanda. Ada keadaan yang mana telah diikhtiarkan dengan pelbagai usaha namun masih tidak dapat jalan penyelesaiannya. Persoalannya ialah kenapa ianya masih tidak selesai? Adakah punca masalah tersebut sudah dikenalpasti dan diatasi?

Begitu juga dengan perkara-perkara gangguan yang terjadi pada sesetengah dari mereka yang datang berikhtiar mengharap rahmat kesembuhan dari Allah Ta'ala. Namun dalam beberapa kes punca masalahnya rasanya telah dikenalpasti oleh semua. Tetapi masih tidak diendahkan kewajipan bagi melaksanakan usaha menghapuskan terus puncanya.

Apabila ditilik dengan teliti, maka dapatlah dilihat dengan jelas bahawa kelemahan iman yang menjadi puncanya. Sudah tentu diri akan diganggu dengan pelbagai gangguan iblis, jin dan syaitan serta kuncu-kuncunya jika tiada amalan keimanan yang menjadi benteng pertahanan bagi menghadapinya. Itulah hebatnya amalan kehambaan yang menjana iman.

الله أكبر الله أكبر الله أكبر وَلاَ حَوْلاَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ باللهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيْم

No comments:

Post a Comment