Monday, December 28, 2009

Kesembuhan & Perlindungan

اَللّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ وَبِكَلِمَاتِكَ تَامَّةِ مِنَ الرِّيْحِ اْلأَحْمَر وَمِنَ الدَّاءِ اْلأَكْبَر فِيْ نَفْسِيْ وَرُوْحِيْ وَدَمِىْ وَلَحْمِىْ وَشَحْمِيْ وَجِلْدِيْ وَعَرَقِيْ وَعَصَبِيْ فَإِذَا قَضَيْتَ أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُوْلُ لَهُ كُنْ فَيَكُوْن. الله أكبر الله أكبر الله أكبر وَلاَ حَوْلاَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ باللهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيْم
"Ya Allah ya Tuhanku. Sesungguhnya aku berlindung dengan Engkau dan dengan beberapa Kalimah Engkau yang sempurna dari penyakit angin ahmar dan dari penyakit-penyakit yang besar pada diriku dan rohku dan darahku dan dagingku dan lemakku dan kulitku dan urat sarafku. Maka apabila Engkau tunaikan sesuatu pekerjaan (perintahMu) maka sesungguhnya dengan berkata jadilah maka jadilah ia . Allah Maha Besar (3x) Tiada daya dan upaya melainkan dengan Allah yang Maha Tinggi Maha Mulia."

Ini merupakan salah satu doa bagi memohon perlindungan dari Allah (SWT) agar dijauhi dari penyakit dan wabak yang besar-besar serta berbahaya. Amalkanlah ia sentiasa pada setiap masa terutamanya pada waktu amat diperlukan dan diwaktu paling baik berdoa. Sekiranya belum mampu membaca dalam tulisan Arab maka berusahalah dahulu dengan berdoa menggunakan terjemahan bahasa Malaysia. Rugilah sekiranya tidak berusaha dengan gigih untuk membaca bahasa Al-Quran iaitu bahasa Arab.

Berdoa itu terlalu penting dalam segala urusan. Allah (SWT) amat kasih kepada hambaNya yang sentiasa berharap dan memohon kepadaNya. Doa itu juga suatu usaha malahan ianya adalah inti dan asas utama dalam segala urusan. Ketahuliah bahawa segala-galanya itu ketentuanNya. Tawakkal kepada Allah (SWT) itu membawa erti melaksanakan segala yang perlu mengikut perintahNya dalam menjayakan sesuatu urusan. Tawakkal itu merupakan suatu pekej kehambaan yang lengkap dengan usaha, doa dan penyerahan.

Tawakkal adalah sifat orang yang beriman dan wajib dilaksanakan dengan pekej yang lengkap. Usaha yang bertepatan dengan kehendakNya, doa yang sentiasa dipanjatkan dengan penuh harap pada rahmatNya dan penyerahan yang mutlak bahawasanya hanya Dia yang menentukan segala-galanya. Bertawakkallah sebelum, semasa dan selepas segala usaha. Malahan tawakkal itu hendaklah sentiasa ada dalam diri pada setiap saat dan ketika. Hakikatnya tawakkal itu adalah penumpuan kita kepada Allah (SWT) dan hanya padaNya pada setiap saat dan ketika.

No comments:

Post a Comment